راه ها ی ارتباطی مازندران


دیدگاه خود را اینجا بیان کنید تا از پیشنهادات و انتقاداتتان استفاده کنیم.


(مدیریت وبسایت مازندران بام ایران)

 

راههای آسفالته : علاوه بر شبکه اصلی که به صورت طولی در مسیر شرقی – غربی استقرار یافته،سایر شبکه های اصلی بصورت عرضی ( شمالی جنوبی ) مازندران را از طریق  سه راه ارتباطی تهران :هراز، چالوس و فیروزکوه ; و از محورهای ارتباطی دیگر به استانهای گلستان ،سمنان، خراسان و گیلان پیوند می دهد. احداث و راه اندازی آزاد راه تهران شمال با فاصله دسترسی  5/1 ساعت (120 کیلومتر) از طرحهای محوری و استراتژیک کلان شهر ( تهران – مازندران ) خواهد بود. تراکم راهها در سالهای اخیر استان 2/2 کیلومتر و راههای فرعی 9/6 کیلومتر در یکصد کیلومتر مربع است. راههای اصلی و فرعی ( درجه یک ) که معمولاً در مناطق جلگه ای و بعضاً کوهستانی وجود دارد از کیفیت نسبتا مطلوب و دارای مشخصه های فنی و هندسی مناسبی هستند. از مجموع 7503 کیلومتر راه استان ، 2475 کیلومتر آسفالته و 3510 کیلومتر شوسه و 1518 کیلومتر شنی می باشد.

ارتباط ریلی : راه آهن ، مازندران را به تهران و استان گلستان متصل می سازد. این خط با 23 دستگاه ،292 کیلومتر طول دارد. مسافر جابه جا شده استان در سال های اخیر نزدیک به 370 هزار نفر ( 8/3 کشور ) ، اما حجم کالای تخلیه و بارگیری شده بیش از  5/1 میلیون تن در سال ( 5/6 % کشور ) می باشد. دراولویت برنامه های حمل و نقل ریلی  مازندران تا ظرفیت بالقوه چهار ( 4 ) میلیون تن بار قابل افزایش می باشد. حمل کالاهای ترانزیتی مواد نفتی و ذغال سنگ از طریق راه آهن صورت میگیرد. با توجه به گسترشآتی ظرفیت بندر امیرآباد بهشهر تا 10 میلیون تن و توسعه گردشگری ، ضرورت احداث خط آهن جدید شمال – تهران و گیلان – مازندران در طول ساحل در آینده اجتناب ناپذیر خواهد بود که نیاز به سرمایه گذاری داخلی وخارجی در این بخش می باشد.

ارتباط هوایی : با محور قرار گرفتن صنعت گردشگری در توسعه مازندران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و برخورداری ازمواهب طبیعی ، حجم بالای مسافرت استان در مقایسه با سایر مناطق کشور ، ارتباط هوایی نیز گسترش می یابد مازندران دارای 3 فرودگاه ساری ( بین المللی ) در شرق (استان)، نوشهر  و رامسر در غرب استان است.

ارتباط دریایی : در اوایل قرن سیزده هجری شمسی نیمی از تجارت ایران از طریق دریای مازندران انجام می شد که این مهم در طول زمان به شدت کاهش یافته ولی در سالهای اخیر رو به افزایش است. مازندران در زمینه حمل و نقل دریایی با وجود همجواری با کشورهای آسیای میانه و قفقاز و برخورداری از 338 کیلومتر نوار  ساحلی از 5 بندر شامل بنادر ( تجاری مسافری) نوشهر و اسکله ( نفتی ) نکاء‌ ، بنادر ماهیگیری شهر بابلسر و چند منظوره فریدونکنار ( بابلسر ) و به ویژه مجتمع بزرگ بندری و منطقه ویژه امیر آباد  بهشهربر خوردار است. منطقه ویژه اقتصادی و مجتمع تازه تاُسیس بندر امیر آباد با ظرفیت بارگیری و تخلیه 4 میلیون تن در سال ( و رو به گسترش تا 10 میلیون تن ) بزرگترین بنادر کشور محسوب می گردد کهفصل جدیدی را در حمل و نقل دریایی بین المللی ایران از طریق استان مازندران و کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر  با ظرفیت 7 (و رو به افزایش تا 15) میلیون تن را ایجاد کرده است. در عین حال ،  مازندراندر ترانزیت کالا و مواد نفتی و سوآپ ( مواد نفتی ) استان نقش ممتازی در کشور دارد.

 

از مهمترین قابلیت های بخش حمل و نقل دریایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:


   (1) برخورداری از موقعیت استراتژیک منطقه ای، ملی و جهانی

(2) مجتمع بندری امیر آباد و منطقه ویژه اقتصادی و اتصال به شبکه راه آهن سراسری.

(3) برخورداری از استانداردهای بین المللی در فرودگاه ساری و امکان برقراری ارتباط منطقه ای،

(4) وجود بنادر فعال با استاندارد های جهانی ( ایمنی با ظرفیت 7 میلیون تن (قابل افزایش تا 15 میلیون تن)

(5) وجود تأسیسات  زیربنائی، و  توپوگرافی مناسب ( خصوصاً در سواحل دریا ) و  نزدیکی بازارهای منطقه ای

(6) ارتباط دریای خزر از طریق ولگا با دریای سیاه و مدیترانه که نقش تجاری صنعتی منطقه را مضاعف می نماید.

(7) موقعیت ممتاز منطقه  ویژه اقتصادی و مجتمع  بندری امیر آباد  بهشهر جهت  سرمایه گذاری و تحرک اقتصادی

گمرکات استان : اداره کل گمرکات ( و همچنین بنادر و کشتیرانی)مازندران در نوشهر در کنار ساحل دریا مستقر است علاوه بر این ، ادارات گمرک شهر ساری ، فرودگاه دشت ناز ساری ، بندر امیرآباد بهشهر فعال می باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد