پوشاک زنان مازندرانی




شلیته یا چرخی شلوار، تمبون قمبلی : 

دامن پرچین و کوتاهی است از جنس پارچه ابریشمی و کتان های

 ظریف یک رنگ که معولا" دورادور لبه پایین آن را با نوار سیاه رنگی تزیین می کردند و به آن سیاهیک می گویند.در تندیس های به دست آمده از دور اشکانیان مجسمه زنی با شلیته ای بلند و پیراهنی نیمه کوتاه وجود دارد. در حال حاضر از شلیته ای هنگام جشن ها و برای رقص ها ی محلی استفاده می شود. تمبان تنگه تمبان یا پشمبال :

نوعی شلوار با الگوی ساده به رنگ تیره معمولا" از جنس پارچه ای سنتی کرباس و یا از جنس پارچه های تهیه شده از بازار به نام دبیت حاج اکبری است.. در چین کمر تمبان به جای کش، نوار بلند کتانی یا کج استفاده می شود.
نیم ساق : 

نیم ساق هم نوعی شلوار تنگ به رنگ های سبز ، سفید یا سرخ از جنس ابریشم یا مخمل است که آن را معمولا" دختران و زنان جوان در زیر پیراهن می پوشند.
جومه: 
پیراهن و دامن یک سره از شانه تا زیر زانو است جنس این پیراهن معمولا" کتان یا چیت است.
نیم تنه: 
این جلیقه به شکل جلیقه های مردانه با یقه هفت یا گرد و جلو باز است و چند دکمه می خورد . قسمت جلویی آن از پارچه پشمی و پشت آن آستری است .گاه جلیقه را از جنس مخمل سرخ یا زرد و آراسته به سکه و پول های قدیمی تزیین می کنند در محل هزار جریب به این جلیقه سیمپوش می گویند.
کلیجه : 

کتی بلند و معمولا" از جنس مخمل رنگی همراه با یراق دوزی وسکه های عراقی و رضاشاهی است که در زمستان استفاده می شود. این کت آستین ساده بلند دارد. نوع دیگر آن با آستینی که تا روی آرنج می رسید به نام چکبن شناخته می شد.
چادر شو : 

چادر شب مربع شکلی را سه گوش کرده دور کمر در پشت گره می زنند. هنگام عروسی سر و چهر عروس را با آن می پوشانند. جنس چادر شب د رخانوادههای اعیان از ابریشم است و مردم عادی چادر شب هایی ازجنس کج ( ابریشم درجه 3 ) و یا مخلوطی از ابریشم و کج استفاده میکنند
سرپوش زنان :

چارقد: 
روسری چهارگوش با رنگ روشن و گل دار از جنس وال، ململ، چیت و یا ابریشم است. از رنگ روشن چارقد همراه با آرایه های نقره ای به نام سرچنگک در محل شقیقه ها ، در جشن ها استفاده می شود.
مندل : 
سربندی است از جنس کتان که آن را سه گوشه و روی چارقد استفاده می کنند مندل بیشتر هنگام کشاورزی و کارهای روزمره استفاده می شود.
سراقوچ : نوعی کلاه زنانه است از پارچه نخی و یا الگویی مشابه کلاه نوزاد که برای نگهداری گیسوان بافته شده به کار می رود. لبه این کلاه را چین کش می کنند.گیس بند یا موباف:بند نازکی است که آن را با رشته های تابیده شده از نخ برن که معمولا" سفید رنگ استتهیه می کنند. از گیس بند برای بستن گیسوان بافته شده استفاده می شود.پاپوش زنان :

جوراب: جنس آن از پشم است و در رنگ های تیره بافته می شود.کوش : 
در گویش محلی به کفش میگویند جنس آن از چرم دباغی شده و به رنگ های قهوه ای و مشکی بود 
گالش: 
بیشتر در رفت و آمدهای روزانه استفاده می شود و از جنس لاستیک سیاه و کف آن قرمز رنگ است . 
چاروق : 
کفش مشترک مردان وزنان است جنس این کفش از چرم گاو و گاومیش و یا نمد است که کمی بزرگ تر از پا و لبه آن چین کش است . 
پاتوئه: 
شال بلند ابریشمی است که دور پا پیچیده می شود و با کمک ریسمان های بلندی آن می بندند پاتوئه پاپوش گرمی است و در ورزهای سرد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

منبع : سایت روجین


مطلبی اخباری در مورد 3 فوتبالیست زن مازندرانی در تیم ملی، رجوع به ادامه ی مطلب.....



کد خبر: ۱۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۱:۵۳
امینی افزود: بازیکنان دعوت شده زیر نظر خانم جوزین فینگ از کشور چین در اردوی تدارکاتی تیم ملی شرکت می‌کنند.


  
مسئول روابط عمومی هیئت فوتبال استان مازندران از دعوت 3 فوتبالیست زن مازندرانی به اردوی تدارکاتی تیم ملی فوتبال بانوان کشور خبر داد.  

علی اکبر امینی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آذر موسوی، سمیرا جهاندار و زهرا هاشمی فوتبالیست‌های مازندرنی‌اند که به اولین اردوی تدارکاتی رده سنی بزرگسالان دعوت شدند. 

وی گفت: این اردو با حضور 27 بازیکن منتخب از سراسر کشور از 14 فروردین به مدت 10 روز در مجموعه ورزشی انقلاب تهران برگزار می‌شود. 

امینی افزود: بازیکنان دعوت شده زیر نظر خانم جوزین فینگ از کشور چین در اردوی تدارکاتی تیم ملی شرکت می‌کنند. 

مسئول روابط عمومی هیئت فوتبال استان مازندران خاطر نشان کرد: آذر موسوی و سمیرا جهاندار از بازیکنان تیم نورآوران نوشهر و زهرا هاشمی از تیم نساجی قائم‌شهر به نمایندگی از دیگر بانوان فوتبالیست مازندرانی در این اردو حاضر می‌شوند.

 


به نقل از عصر ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد